Khamis, 23 Jun 2011

Bahagilah masa kita sebaiknya

Assalamulaikum...hai selamat semua hendaknya.

Bahagi lah masa kita sebaik mungkin,24 jam yang di anugerah kepada kita sememang sudah mengcukupi.Bagi mereka yang sibuk mengejar cita-cita,hedaklah mengatur masa mereka sebaik mungkin.

Baiklah,masa hendaklah di bahagi mengikut kesesuaian kita,ada di antara kita mempunyai tangungjawab yang besar dalam kehidupan,namun sebesar mana pun tangungjawab itu,kita sepatutnya tidak melupakan tentang kehidupan sebagai manusia normal.

Kita mengambil contoh pada waktu petang yang nyaman aktiviti yang sesuai mengikut pengiraan saya ialah bercucuk tanam(bagi mereka yang ada tanah),memasukan pokok bunga dan sebagainya

Dalam kehidupan seharian juga istilah berfoya-foya tidak perlu ada,apabila kita membahagikan masa kita sebaiknya,jadual tersebut di penuh dengan segala gerak kerja dan gerak kerja tersebut di lakukan secara teratur dan bersistem

Pernah sekali saya melihat seorang sahabat saya ,penulis muda yang berbakat,beliau mempunyai jadual yang padat tetapi masih sempat melayani saya :)

Kita sering kali melihat seorang yang melakukan kerja minit-minit akhir,bagaimanakah hasilnya!! sedangkan tarikh akhir kerja tersebut sudah di berikan.Ini menunjuk pembahagian masa amat-amat penting.


Jadi setakat ini dulu lah posting saya

P/s:Kita yang buat jadual,kita kena patuhilah jadual tersebut....saya sama sahaja dengan awak

Selasa, 21 Jun 2011

Rindu Muhammadku - Haddad Alwi, Anti & Vita

 

Assalamulaikum,posting saya pada kali ini,bebentuk video plak,apa salahnyakan sekali sekala menghiburkan hati yang duka lara nih,tengah explore youtube jumpa dengan video ini,jadi dengar-dengarkan lah 

Ahad, 12 Jun 2011

Adik oh Adik......

Assalamulaikum
hai2 follower dan para pengunjung sekalian,nampak gayanya blog kakulators sentiasa ada update terbaru untuk santapan semua,alhamdulillah yer dan terima kasih kepada yang menyokong blog kakulators.Ok tajuk kita kali ini adalah Adik oh Adik.

Setiap orang mesti mempunyai adik beradik kan?kalau anak tunggal tu,mesti baik dengan adik sepupu betul tak?jadi kita sebagai abang atau kakak selalu sahaja di dampingi oleh si adik ini.Kakak boleh tolong adik tak,adik tak paham lah soklan ni kak,sambil mengaru kepala yang tidak gatal,si kakak pun dengan memaniskan senyuman ajar lah si adik tu,kak adik tak paham lagi lah....perasaan lain macam dah timbul dah sebab kakak pun ada kerja juga nak buat,sabar aja lah.Adik buat lah sendiri kakak banyak kerja nih,nah kan dah kena si adik nih

Sebenarnya,kita sepatutnya mengajar adik supaya menyelesaikan terlebih kerja sekolah itu,ada sesetengah orang tu terus sahaja bagi jawapan pada adik,maka timbulah ketidak kefahaman dalam diri adik dalam menyelesaikan kerja sekolahnya.

Adik oh adik

Ada setegah kes itu,adik kita kotorkan buku kita,adikkkkkkkkkk naper buat buku abang macam ni,lempangkan,ni macam mana abang nak jawapan dengan cikgu abang nih,aduhhhhhhh

Sila kemaskan dulu buku kita,kalau tak nak adik kita kotorkan buku kita tu .




Khamis, 9 Jun 2011

Bacalah sampai habis...





Assalamulaikum hai2

Posting saya pada kali ini bertajuk Bacalah sampai habis...Baca paper,baca novel,baca buku sekolah dan sebagainya,biarlah sampai habis.Jangan baca sekerat jalan sahaja,apabila kita membaca secara sekerat-sekerat ilmu yang sepatutnya kita dapat tu akan berkurangan,eh mengapa ?Ibarat kita belajar A,B,C tetapi tidak meneruskannya sehingga Z,jadi yang kita tahu hanya A,B,C sahaja


Membaca tidak seperti zaman dulu,pada zaman dulu boleh hanya berpelitakan lampu minyak tanah sahaja,tetapi sekarang sudah banyak kemudahan,so megapa tidak Bacalah sampai habis....?Bacalah sampai habis....akan menambah lagi ilmu di dada

Selasa, 7 Jun 2011

Buat catatan supaya tidak lupa

Assalamulaikum,hai apa khabar para pembaca sekalian?

Pada kali ini,posting saya berkisar mengenai catatan atau lebih di kenali sebagai catat secara ringkas.Ok baik lah
Apabila kita merancang sesuatu kita sering kali  terlupa untuk membuat catatan,mungkin kita tidak biasa melakukan catatan sebelum ini.Kepetingan catatan adalah supaya kita mengetahui apakah tindakan yang perlu kita lakukan atau secara mudahnya yang mana perlu di segerakan dan yang mana perlu di lambatkan.

Apabila kita membuat catatan kita dapat melihat dengan lebih berfokus,dan perlaksanaannya akan  lebih efektif.
Kita boleh membuat point-point atau pun nombor mengikut keutamaan.Disini saya memberi satu contoh yang biasa saya lakukan dalam mencatat

  1. Update Blog Kakulators
  2. Berfacebook
  3. Masuk forum
  4. Periksa email 
  5. Manage kedai online saya 
Itu adalah sebahagian yang biasa saya lakukan,sebenarnya walau apa jua keadaan yang kita lakukan kita,perlu mencatat hatta idea sekali pun,cuma lihat contoh di bawah

  1.  Buat perhiasaan dengan menggunakan kotak terbuang,waktu bila?__________
  2. Update isi blog,tajuk?____________
  3. Nak tingkatkan traffik blog,macam mana?___________
  4. Jadual update blog?_________

 Apabila kita mempunyai catatan,kita akan dapat melakukan sesuatu perkara itu dengan tersusun kerana kita dapat lihat kembali apa yang perlu di lakukan


Kakulators:dihara pengkongsian ini dapat memberi kebaikan bersama

Sabtu, 4 Jun 2011

Azam baru,selepas azam lama tidak tercapai,bolehkah?

Assalamulaikum,lama sudah saya tak update blog kakulators ini,agak sibuk sedikit dengan kehidupan seharian.Nah kali ini saya akan menceritakan sedikit berkenaan dengan Azam baru,selepas azam lama tidak tercapai kepada Para pembaca

Pada kebiasaannya,kita berazam di awal tahun dan melaksanakannya dengan sebaik mungkin dan bersungguh-sungguh.Namun sebenarnya bagi saya,azam tidak semestinya di awal tahun sahaja,malah di pertengahan tahun pun kita boleh masih berazam untuk mencapai sesuatu.


Contoh disini,katakan anda berazam untuk berniaga sendiri,tetapi tidak mencapainya di pertengahan tahun,bagi saya anda boleh mencipta azam baru atau meneruskan azam lama itu.Yang penting anda harus berusaha mencapai-capai setiap azam yang di buat.

Sebenarnya kita tidak boleh menduga apakah yang akan berlaku sepanjang tempoh kita berazam itu,namun peracangan perlulah di buat.


Kakulators:Azam tahun 2011 ni belum tercapai lagi :-)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...